تبلیغات
سایت کانون مداحان شهرستان گناوه - مصاحبه با مداح اهلبیت(ع)حاج منصور ارضی
سایت کانون مداحان شهرستان گناوه
ای که بستی ره میان کوچه ها بر مادرم**گردنت را میشکست آنجا اگر عباس بود
اگر شب‌های رمضان گذارت به میدان ارك افتاده باشد و با انبوه جمعیتی كه دو سه ساعت مانده به سحر آنجا جمع شده‌اند مواجه شوی، بی اختیار از خود می‌پرسی این جمعیت را چه چیزی به اینجا می‌كشاند؟
این همان سئوالی است كه صبح‌های سه شنبه در حسینیه "صنف لباس فروش‌ها " و سحرهای جمعه در صحن شاه عبدالعظیم هم خواهی پرسید و در همه این اجتماعات پر اشك نوای كسی را خواهی یافت كه سال هاست خود را "نوكر ابی عبدالله " می‌داند.
بسیاری حاج منصور ارضی را با روضه هایش و با مناجات‌های روح نوازش می‌شناسند. پای منبر امروز او جوانانی سینه می‌زنند كه از زمان شیرخوارگی، گوششان به روضه‌های "حاجی " اخت گرفته است.
"حاج منصور " سال‌هاست كه در تهران از حسینیه امام خمینی و بیت رهبر انقلاب گرفته تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، با روضه‌هایش و با مناجات‌هایش مردم این شهر را در غم اهل بیت و در خدا غرق می‌كند.
در یك ظهر پاییزی و یك روز مانده تا محرم میهمان "حاج منصور ارضی " بودیم تا به مناسبت ایامی كه در آن هستیم، از او در باب مداحی و "رسالت نوكری اهل بیت (علیهم السلام) " بپرسیم.



در اتاق كوچكی كه معلوم بود محل خلوت‌هایش است پذیرای ما شد. روی دیوار اتاق و كنار تابلوی مزین به نام امیرالمومنین (علیه السلام) تابلویی را می‌بینی كه روی آن با خط خوشی نوشته شده است: قال الصادق علیه السلام: الا و صلی الله علی الباكین علی الحسین (علیه السلام)
"حاج منصور " در گفتگو با شبكه ایران از روضه خواندن حقیقی گفت و آنكه اگر مداح بخواهد حقیقت روضه را بخواند چاره‌ای جز سیاسی خواندن ندارد. هنگامی كه از مسائل سیاسی روز سخن می‌گفت بی اختیار به یاد این حدیث افتادم كه "اتقوا فراسه المومن انه ینظر بنورالله " از تیزبینی مومن بر حذر باش كه همانا او با نور خدا می‌بیند.

* از شما به خاطر فرصتی كه در اختیار ما قرار دادید بسیار متشكریم. با توجه به فرارسیدن ایام محرم و برپا شدن هیات ها و مراسم سوگواری سیدالشهدا، برای ما از مداحی اهل بیت و رسالت مداحان بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیكم یا اهل بیت النبوة
مداحی كار خداست. كار انبیاست. كار پیغمبر بوده است. كار ائمه بوده است. اولین جمله‌ای كه شما در شب قدر و هنگامی كه قرآن را روبه‌روی خود می‌گیرید به زبان می‌آورید این كلام است كه "بحق كل مومن مدحته فیه " یعنی خدا هم به زبان قرآن یك عده را در قرآن مدح كرده است كه آن عده هم خود اهل بیتند. پس مداحی كار خدا است و از همینجا می توان اهمیت مداحی اهل بیت را دریافت كرد.
رهبر معظم انقلاب هم در این باب فرمایشات مهمی دارند. این روزها نقشه راه مداحان اهل بیت را بر مبنای فرمایشات ایشان در پایگاه اطلاع رسانی آثار مقام معظم رهبری منتشر كرده‌اند. كار بسیار ارزنده‌ای‌است. ایشان در بیان كاركردهای مداح، می‌فرمایند ایجاد محبت بین مردم و اهل بیت و دوم؛ تبیین و روشن كردن حقایق برای مردم.
بعد از آن ایشان به فرمایش حضرت امام (ره) اشاره كرده‌اند كه تأكید حضرت امام (ره) این بوده است كه زنده بودن اسلام به بركت عاشورا است.
اما رهبر معظم انقلاب در بیان الزمات مداحان و آنچه كه مداحان به آن ملزم هستند، "بیان وضعیت كنونی انقلاب اسلامی " كه مصادیق آن تأثیر انقلاب اسلامی در جهان و حركت عمومی جهانی است، موانع و دشمنی‌های موجود بر سر راه انقلاب، راهی كه پیش آمده‌ایم و راهی كه باقی مانده است و برهم زدن نظام سلطه‌ی جهانی.
همه این‌ها آن مداحی است كه رهبر انقلاب از ما انتظار دارند. اینهایی كه ایراد می‌گیرند این را نمی‌فهمند. ما اینگونه خط گرفته‌ایم اگر این مسائل را ما در مداحیمان نگوییم پس چه كسی باید بگویید، اگر این رویكرد ایرادی دارد، پس فرزدق كه از همه سیاسی‌تر بوده است پر ایرادتر است.
چرا كه در مقابل كفر آن زمان شعری می‌خواند كه اگر كمك معجزه امام نبود كشته می‌شد. یا دعبل و .. كه آن گونه می‌خواندند.
می‌خواهم بگویم بعضی‌ها هنوز نفهمیدند كه باید بیایند درس بگیرند. هركسی می‌خواهد باشد. چگونه است كه در پزشكی اگر قرار است حرفی بزنند، كارشناس می‌آورند، متخصص می‌آورند كه حرف بزند.در كشاورزی درباره مثلاً نحوه كشت فلان محصول، یك مهندس كشاوزری نظر می‌دهد.
آن وقت موضوع به این اهمیت چیزی به این مهمی كه اهل بیت (علیهم السلام) روی آن دست گذاشتند، در این موضوع اینگونه برخورد می‌شود. ببینید چقدر اهمیت دارد كه امام علیه‌السلام می‌خواهد برود منبر تا می‌بیند مداح آمده است، پایین می‌آید و می‌نشیند و می‌فرماید كه تو بخوان.
خدا رحمت كند بسیاری از مراجع بزرگورا را كه وقتی مداحی می‌كردیم، به قدری از ما تشكر می‌كردند، از اینكه همانطور و به همان داغی كه در جاهای دیگر می خواندیم آنجا هم می‌خوانیم.چرا كه می‌دانند كه پشتیبانی اسلام، علما و دین، نهضت مداح‌ها است.
این نهضت در درون بهترین نهضت‌ها جان گرفته و این نهضت همیشه بوده است. زمانی این نهضت آتش زیر خاكستر بوده، یك موقع زمان طاغوت دو سه نفر داشتیم كه وقتی حماسی و داغ می‌خواندند رژیم طاغوت اذیت می‌شد.
خدا رحمت كند مرحوم متین، مظلوم پور و حاج اكبر ناظم را. از شعرا و مداحان آنزمان بودند. شعرهایشان را پیدا كنید ببینید برای امام خمینی(ره) چه می‌گفتند.
این‌ها می‌دانند برهم زننده نظام كاذب دنیایی بعضی افراد، همین مداح‌ها هستند. حالا این افراد چه داخلی می‌خواهند باشند چه جهانی.
اما متاسفانه امروز شاهد هستیم جریانی به دنبال جدا كردن نهضت مداحی از نهضت علما و روحانیون ولایی است. در تلویزیون صحبت می‌كنند و می‌گویند در مساجد ما اصلاً خرافات وجود ندارد. اگر خرافاتی باشد در هیئت‌ها است! با دست خودشان دارند این نهضت مداحان را جدا می‌كنند و حال آنكه مداحان همواره مكمل این حركت بوده‌اند و از این حركت پشتیبانی و پیروری كرده‌اند. برخی توجه ندارند و ما باید تذكر بدهیم و بگوییم.
زمان امیرالمؤمنین(علیه السلام)، زمان امام حسین (علیه السلام) و امام عسكری (علیه السلام) هم یك دسته دیگر بودند كه دم از دین می‌زدند اما محتوا و حقیقت نداشت، الان هم همینطور است.
ما وقتی روضه می‌خوانیم می‌گوییم نماز‌خوان‌ها و پرچمدارها و قرآن رو دست گرفته‌ها آمدند امیرالمؤمنین (علیه السلام) را كشتند، امام حسن (علیه السلام) را پاره جگر كردند سر ابی عبدالله (علیه السلام) را از تن جدا كردند.
ما داریم این را می‌گوییم، نمی‌گوییم یهودیان قتله ائمه بوده‌اند.اصلاً زیربنای همه ظلم و قتلی كه درباره ائمه روا شد، مسلمان‌نماها بودند. نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند ولی شیطان بر آنها سوار شده بود. نیروی شیطان شده بودند.
الان هم همینطور است. می‌گویند فلانی معمم است! من از روز اول گفتم بنای مجمع روحانیون مبارز كه در زمان حیات امام راحل گذاشته شد، مشكل داشت و امام هم خیلی نصیحتشان كرد و فرمود اگر می‌خواهید انجام بدهید اشكال ندارد ولی مراقب باشید، شما عملكرد آنها را ببینید، اگر یك نفر سالم در بین آنها هست، به مردم معرفی كنید. اما این‌ها را نمی‌فهمند. نتیجه آن چه می‌شود؟ نتیجه آن می‌شود كه الان دربرابر اهل بیت (علیهم السلام) ایستادند.
ما اگر می‌گوییم ولایت فقیه، منظور نیابت از امام معصوم است، و این‌ها امروز مقابل نائب امام ایستاده‌اند. آن كسانی كه بیمار نیستند متوجه می‌شوند.
آن زمان اگر كسی اهانت می‌كرد، مثلاً یك نفر در رادیو به حضرت زهرا (سلام الله علیها)اهانت ‌كرد، امام(ره) فرمود: خبرنگار و خود شخص را بگیرید و بازخواست كنید اگر لازم است مجازات هم كنید.
امروز شاهد آن هستیم كه همه جور اهانتی كرده‌اند، قرار هم نیست كه هر اهانتی كرده‌اند را هم به زبان بیاوریم (زمانی در كردستان در مورد حضرت امام شعارهایی مطرح بود كه در بولتن‌ها نمی‌نوشتند و می گفتند كه امام قداست دارد این قداست را نشكنیم)در این چند روزه خیلی اتفاقات مختلف افتاده است.
این را مداحان چگونه باید تببین كنند چگونه باید مسئله را بیان كنند، با چه شعری با چه روضه‌ای؟
سال‌هاست كه ما وقتی این مطالب را می‌گفتیم بعضی جوان‌ها حساس بودند و می‌گفتند نگو،‌ حال آنكه، امام باقر(علیه السلام) در زیارت عاشورا می‌فرماید، كه "هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین " این مهم است كه حضرت تنها یك گوشه‌هایی از حادثه كربلا را بیان نمی‌كند، زمینه‌ها و گروه‌ها و فتنه‌ها را هم می‌فرمایند.
این مقاتلی را كه داریم بیشتر نوشته خبرنگار دشمن است، یعنی صرفا آن واقعه را بیان كرده است، همین.
اینجاست كه ما با بعضی مداحها دعوا داریم. می‌گوییم مداح نباید خبرنگاری روضه بخواند. الان شما خبرنگارید، خبر می‌برید. اما یك وقت خودتان اهل این موضوع هستید اهل این صحنه‌اید، آن وقت نوع تبیینتان از مسئله متفاوت می‌شود. این خیلی مهم است.
خبرنگار كربلا همان شرحی را داده است كه گوشه‌اش را مثلاً دختر ابی‌عبدالله(علیه السلام) گفته است یا حضرت زینب(علیها السلام) یا امام زین‌العادین(علیه السلام) فرموده‌اند.
اما خبرنگار دشمن هم دیده و گفته است.حالا من به عنوان مداح می‌خواهم آنرا بیان كنم و بگویم. این را باید بدانم كه خودم را در آن یوم قرار بدهم. هروقت روضه می‌خوانم باید در آن روز باشم باید بدانم كه كل یوم عاشورا. اگر خود را در آن روز نبینم سطحی می‌خوانم، محتوا را نمی‌فهمم. هیچ‌كسی نیامده است داستان مسلم بن عقیل(علیه السلام) را كه روز اول محرم روضه‌اش را می‌خوانیم درست تبیین كند. كه سه دسته در شهادت مسلم و خون ایشان شریك بودند، یك گروه كه با او می جنگید، یك گروه كمك دهنده بود و یك گروه تماشاچی.
اما اگر زمانی ما این موضوع را در شعرمان بیاوریم همه می‌گویند این یعنی چه؟ وارد سیاست شدند! در حالی كه ما مدال داریم از اهل بیت (علیهم السلام) و لذا امام هادی (علیه السلام) درزیارت جامعه كبیره می‌فرمایند: " و ساسة العباد و اركان البلاد ".
می‌گویند مداح این مسائل را نگوید در حالی كه رهبر معظم انقلاب، در این بیانات چندین ساله‌اشان در جمع مداحان در مورد عنصر اصلی كه خود مداحان هستند شرح وظایف و جایگاه و خصوصیاتی را می‌فرمایند و بعد می‌گویند "توجه به حقیقی بودن جنگ ما با دشمن "، "توجه به خطیر بودن مسئولیت ".
این‌ها می‌گویند نه! مداح باید بیاید شعرش را بخواند برود. عین همان خان‌های زمان یوسف پیغمبر و یا اصحاب كهف. برخی اینگونه هستند كه "ما هرچه گفتیم درست است "، خود محورند، خود بینند، عقلشان را از دست داده‌اند، لذا ما مقتل می‌خوانیم.
حدود صد مقتل داریم (تازه آنكه به دست ما رسیده است) ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم، به دیگران هم كاری نداریم ما باید این راه را به مردم و جوانان اشاعه و القا كنیم.
كتاب خواندن، باسواد شدن، مقتل خواندن، بررسی مقاتل، مباحثه كردن روی مقتل‌ها جز كار ماست و این كارها را بی سروصدا پیگیری می‌كنیم. ما حقایق را می‌گوییم، بعضی‌ها می‌خواهند كلام و شخصیت ما را بخرند. می‌گویند مگر نوكر نیستید 10 دقیقه هم نوكر ما باش.عملاً این را می‌گویند.
ما هم تا الان بعد از نوكری برای اهل بیت (علیهم السلام) نوكر مراجع تقلید حقیقی و ربانی بوده‌ایم و الان هم گوش به فرمان حضرت آقا هستیم. ما این مطالب را می‌گوییم و معتقدیم این اصل مداحی است.
حالا می‌گویند روایت دروغ نخوانید، می‌گوییم بله خیلی خوب است ولی مگر چه كسی دروغ خواند؟ این آدرس غلط دادن است. نظر آقای مطهری را می‌گفتند كه نظر مرحوم محدث نوری را قبول دارد.
اگر بخواهم دست بگذاریم روی محدث نوری، ایشان آدم بزرگی هم بوده است، ولی كتاب فی تحریف القرآن را نوشته است! نمی شود اینگونه فكر كرد مقاتل با یكدیگر تفاوت دارد و ما از همه مقاتل می‌خوانیم.
در این زمینه بزرگان ما بهترین كاری كه می‌توانند انجام بدهند این است كه بیایند در حوزه علمیه، گرچه ده سال هم طول كشید یك مقتل بنویسند بگویند این سند مداحی است.
بعد از این باید این مقتل برای اهل بیت (علیهم السلام) خوانده شود. هر چند كه برخی از این اظهار نظرها هم از روی حسادت است. مثلاً وقتی می‌بینند یك مداح می تواند اینگونه مخاطب جذب كند و مثلاً آنها نمی توانند. به جای اینكه با خدا و اهل بیت ( علیهم السلام) معامله كند، تخریب می‌كند، كه از تخریب‌ها در خانه امام حسین(علیه السلام) چیزی بدست نخواهد آمد.


* پس شما می فرمایید اگر كسی بخواهد حقیقت روضه و مقتل را ادا كند، چاره‌ای ندارد جز اینكه وارد مسائل سیاسی بشود؟

سیاست عین مداحی ماست، امام می‌فرماید، مدرس هم می‌گوید سیاست ما عین دیانت ماست. دین ما چیست به ما بگویید. دین ما عاشورای ماست. سیاست عین عاشوراست. یعنی همه حركت‌های امام حسین(علیه السلام) سیاسی بوده اما سیاسی كاری نبوده است. چه مرضی افتاده در این افراد كه مدام می‌گویند چرا مداح‌ها اینطور می‌كنند.
مجله‌ای منتشر می‌شود كه پشتوانه آن سازمان تبلیغات و شهرداری است در آن بیان می‌كند كه نباید مداح سیاسی باشد. "أ رضیتم بالحیاة الدنیا " راضی شدیم به متاع دنیا.
این‌ها می‌گویند روضه امام حسین(علیه السلام) باید تعزیه‌ای باشد. برای این‌ها خوب است. اما تعزیه‌ای كه به كسی برنخورد. اما اگر امام حسین(علیه السلام) را برای مردم ترسیم كردی كه از ما این كار می‌خواهد واكنش نشان می دهند.
اما امروز برعكس شده است و ما همه از امام حسین(علیه السلام) طلبكاریم كه این حاجت آن حاجت را بده و... اما الان می‌بینیم كه امام حسین(علیه السلام) از ما تكلیف خواسته است برای دین.
امام( علیه السلام) كه از ما التماس نمی‌كند. بدانید كه نهضت مداح‌ها هم در طول تاریخ، با این وضعیت درست شده و برای غیر سرخم فرود نیاورده است الا خدا و اهل بیت(علیهم السلام) و از هیچكس هم نمی‌ترسد.
امروز هم جوان‌های ارزشمندی، در محیط‌های علمی و با مقامات عالیه علمی جذب شده‌اند و مداحی اهل بیت (علیهم السلام) را می‌كنند در این بین ممكن است یكی دو تا هم به ندرت، خارج از عرف كاری كنند كه درهمه اقشار این گونه افراد پیدا می‌شوند. نباید با آن یك نفر این‌همه آدم باتقوا، دانشجو و تحصیلكرده را كوبید.

* آفت‌های مداحی كه در این چند ساله نمود پیدا كرده، گفته می‌شود در مداحی‌ها غلو می‌شود، دروغ خوانده می‌شود، جریانی در سال‌های اخیر بیشتر هم در صدا و سیما مطرح می‌شود،‌ به جای اینكه رسالت اصلی مداحی را بررسی كند، آسیب شناسی مداحی را پیگیری می‌كند، در رابطه با این آسیب‌ها و رویكردهای آسیب شناسانه بفرمایید.

این‌ها را من حاشیه سازی می‌دانم. حاشیه سازی برای هر گروهی هست. بحث پزشكی را اگر بنده‌ای كه دراین زمینه تخصصی ندارم، دست بگذارم آسیب‌های زیادی دارد. در حالیكه پزشك امین خانواده است. این قدر آسیب دارد اما چطور در برنامه‌ها این‌ها را نمی‌گویند. كار خوب را بگویید. این مطالب را برای چه می‌گویید؟
شما نگاه كنید در بیانات بیست ساله رهبر معظم انقلاب، از ریاست جمهوری تا رهبری و ببینید ایشان چند مورد، آفت شمرده‌اند: معنای خوب و لفظ نارسا، لفظ زیبا و بی حاصل. تعبیرات نامناسب برای اهل بیت(علیهم السلام) استفاده از آهنگ‌های عشقی مبتذل یا غربی.
موضوع قرار گرفتن خط و خال خیالی برای چهره ائمه و دیگران، ارزش نبودن در معیار معنوی، تعریف از چشم و ابروی حضرت اباالفضل (علیه‌السلام) وغفلت از ارزش‌های ایشان.
اما می‌بینیم كه وقتی آسیب را بیان می‌كنند، برای ارتقا می‌گویند نه برای تخریب. اگر من می‌گویم این نوع آسیب شناسی برخی افراد به جهت بیماری است برای همین است.
دیگر بزرگان هم می‌گویند ولی آنقدر با لطافت می‌گویند كه انسان لذت می‌برد. این مباحث را هم در جمع مداحان می‌گویند. این بیانی كه می‌فرمایند اینقدر مشخص است، می‌فرمایند این همه حسن دركار شما هست، یك مقدار در فلان مساله هم ایراد داری. آقا همه را با محبت بیان می‌كنند.
اما در جایی دیگر می‌‌بینی یك مجری تلویزیون كه هیچ سنخیتی هم با این مباحث ندارد شروع می‌كند به تخریب، اینها آفت است.
شخصی آمده است با یك قیافه خاصی می‌خواهد وارد مجلس اهل بیت شود، یك آدم نادان چنان این مجالس را برای این شخص زیر سوال می برد كه طرف می‌گوید بهتر است بروم دنبال فسق و فجور خودم! آفت این است كه بنده بیماری‌ها و دنیاپرستی‌های بعضیها را بگویم كه چه بر سر آقا آوردند.

* در سال‌های اخیر بحث‌هایی در محافل مطرح است كه معتقد است جریانی در مداحی رشد پیدا كرده كه نسبت خود را با روحانیت كم كرده و حتی سعی دارد جای روحانیت را بگیرد تا خود را ترویج كند. در این مورد بفرمایید.

بله، به این بهانه‌ها می‌گویند كه اینها مسلمان هم نیستند اما ما غیر از اینكه با روحانیت اصیل و صاحب ولایت و ولایتمدار ارتباط داریم همدیگر را هم تأیید می‌كنیم عیوب همدیگر را می‌پوشانیم و مثل حروف یرملون عمل می‌كنیم، اما با آن روحانی كه دنیا گرفته، فساد گرفته، كاری نداریم. حرفم چیست؟ این است كه این‌ها سنگ انداختن است. شبهه یعنی سنگ انداختن. تا سنگ را از جلوی خود كنار بزنیم طرف دوكیلومتر جلو رفته.

* در مورد مباحث سیاسی روز از آنجایی كه ورود شما در مباحث تاریخ صدر اسلام خوب است آیا می‌توانیید تطبیق شرایط امروز با آن شرایط صدر اسلام را توضیح بفرمایید.

تمام وضعیت زمان اهل بیت(علیهم السلام) لحظه به لحظه در زندگی ما پیاده می‌شود یعنی اتفاقاتی كه افتاده همه را یكجا می‌بینیم. در انقلاب همه را دیدیم. یك موقعی شرح آن وقایع تاریخ اسلام را می‌خواندیم حال به عینه می‌بینیم. حالا امیرالمؤمنین(علیه السلام) اگر نیست، نایبش هست.امام راحل و حضرت آقا است.
قوه قضاییه را می‌بینیم. همه مسئولین را می‌بینیم. زبیر و ابوموسی اشعری‌ها را می‌بینیم. عبدالله بن زبیر را هم می‌بینیم. هیات ظاهری اشخاص مد نظرم نیست. حقیقت را بخواهیم واقعاً بعضی می‌گویند نگویید "هذا یوم فرحت " این یوم را كه می‌گویید امروز كه عاشورا نیست. عاشورا دهم محرم هر سال می‌شود. ما می‌گوییم نه كل یوم عاشورا. دلیلش این است كه همه آنچه از خیانت‌ها در تاریخ سراغ داریم، آنجاست كه به اهل بیت روا شده است. آدم خریدن، آدم فروختن ها خوارج را می‌بینیم. شیخ‌الخوارج را هم می‌بینیم. نتیجه‌اش؟ از عاقبت خودمان هم می‌ترسیم. نكند مامثل اینها شویم. این می‌شود بصیرت. یعنی هم می‌گوییم و هم از خدا می‌خواهیم عملی، فكری و زبانی كه "اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا " و مراقبیم كه عواقبمان هم به هم نخورد. مثلا چطورمی‌شود فرزند یك شخصیت كه عظمت دارد اهل دنیا می‌شود. آیات قرآن نشان میدهد پسر نوح كه نبی‌الله می‌شود، اینگونه می‌شود.
هر مثالی بزنم به اندازه یك كتاب مطلب می‌شود. تحلیل سیاست امروز دو گونه تحلیل می‌شود. بعضی‌ها مراقبند كه حرفی نزنند كه فردا مجبور شوند هزینه ای به خاطر آن بپردازند، این می شود كه سازشكارانه حرف می‌زنند به جای اینكه قاطع صحبت كنند. ما چگونه هستیم؟ "ارتد الناس بعدالنبی "تاریخ می‌گوید. از این می‌ترسیم كه بعد از اهل بیت و علما و امام و آقا ارتداد پیدا نكنیم.
تحلیل دوم همین سخنان اخیر رهبرمعظم انقلاب را اگر بر مبنای رفتار اهل بیت (علیه السلام) بخواهیم داشته باشیم، آقا با این گفتارشان یك ذره احتمال امیدواری‌ برای برگشت بعضی افراد را هم باز گذاشته اند. مثل زمان ابی‌عبدالله(علیه السلام) كه در نزدیكی قتل‌گاه دو نفر دشمن برگشتند. نگویید كه آقا خیلی مدارا می‌كند. آقا مثل جدش رفتار فرمود.
مگر نمی‌گوییم و روضه نمی‌خوانیم كه دم قتلگاه دو نفر برگشتند به راه امام حسین(علیه السلام) و شمشیر كشیدند علیه دشمن امام حسین(علیه السلام) وهمانجا شهید شدند. این تاریخ كربلاست. رهبر انقلاب بیاناتی را كه می‌فرمایند همین را تبیین می‌كنند و دید وسیع‌تری دارند. ایشان در جایگاه خودشان ما هم در جایگاه خودمان.
سخن ما این است كه حال كه مجرمیت برخی افراد ثابت هم شده چرا قوه قضاییه برخورد نمی‌كند، برهم زدن نظام و زندگی مردم چه معنایی دارد؟

* بعضی وقت‌ها می‌گویند حاجی تند صحبت می‌كند؟

بگذارید بگویند. در مقاتل داریم كه ابی‌عبدالله (علیه السلام) به طایفه‌ای لعن می‌فرستند، اول در مدینه اعلام كرد "یابن الدعیه " بروید معنای این كلام را ببینید. این حرفها بهانه است. سوال این است، حق می‌گوییم یا نه؟ شما حقش را بگیرید. این‌ها بهانه است.
شما نگاه كنید حضرت آقا در پایان بیانات اخیرشان، نفرین كردند و فرمودند، می‌بینید این‌ها نابود می‌شوند نابود شدن یعنی چه؟ منتهی حالا در كلام ما "بفرما " می شود "بنشین ".



نوع مطلب : مطالب آموزشی، مطالب علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


جهت انتقاد و نظر دادن راجع به این سایت می توانید به این شماره و یا به این ایمیل تماس بگیرید
09176677181
09303483561
kanonmadahan@gmail.com
سید محسن موسوی


از مداحان عزیز تقاضا میشود
برای با خبر شدن از برنامه ها،جلسات و کلاسهای
کانون مداحان گناوه کلمه "مداح"را به
شماره سامانه پیامکی زیر ارسال فرمایید

شماره سامانه پیامکی:30005292052920




مراسم هفتگی زیارت آل یاسین
در هیئت آل یاسین
جمعه شب ها
ساعت 21
همراه با سخنرانی




مراسم هفتگی دعای ندبه

هر هفته جمعه صبح

مکان:حسینیه سید بهذاد

هنگام طلوع آفتاب





مراسم هفتگی حدیث کسا

هر هفته یکشنبه شب

ساعت 20:30

مکان: حسینیه سید بهذاد


مدیر وبلاگ : سید محسن موسوی
نظرسنجی
محتوای این سایت را چگونه میبینید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

Up Page
کلیه حقوق این وبلاگ برای سایت کانون مداحان شهرستان گناوه محفوظ است